In deze basiscursus bespreken we met elkaar hoe de wetgever de medezeggenschapsraad heeft gepositioneerd, welke bevoegdheden daarbij horen en hoe dat het beste in de praktijk kan worden vormgegeven. In de governancedriehoek neemt de medezeggenschapsraad haar eigen plaats in. We verkennen wat die plaats is en hoede medezeggenschap die op een effectieve wijze kan invullen. Op deze manier krijgen startende (G)MR-leden de benodigde basiskennis om hun rol als (G)MR-lid in te kunnen vullen.
Doelstelling en leerdoelen
Na het volgen van deze cursus heb je meer zicht op de onderlinge relaties tussen bestuur – toezichthouder en medezeggenschapraad. En daarbij ook op je eigen rol binnen deze driehoeksverhouding. De cursus biedt handvatten om op een goede wijze de checks and balances binnen de schoolorganisatie invulling te geven en worden nieuwe MR-leden goed toegerust om een actieve bijdrage te kunnen leveren in de medezeggenschapsraad. Daarbij staat het belang van een goede samenwerking centraal, met respect voor elkaars positie.
Kortom: na het volgen van deze cursus heb je de basiskennis om als volwaardig MR-lid aan de slag te gaan!
Opbouw
Allereerst verkennen we de rol en positie van de MR binnen de governancestructuur van de school. Daarna gaan we in op de wettelijke bevoegdheden van de raad, mede in relatie tot het bestuur en de toezichthouders. Daarbij betrekken we ook de profilering van de MR richting de achterban van de school. Dit doen we op een op de praktijkgerichte wijze. Er is veel ruimte voor interactie en het stellen van vragen.
Trainers
Deze training wordt gegeven door mr. J.G.N. (Jan) Schreuders (trainer RMU), R.C. (René) Tromp MSc en G.D. (Gerard) van Rijswijk MSc.
Mail naar academie@vgs.nl of of neem contact op met Gerard van Rijswijk voor meer informatie over een training op maat.