Johannes Visser opende de dag met de gelijkenis van de talenten en liet zien hoe hij de Bijbelvertelling in de klas koppelt aan burgerschap. We kregen de indringende vraag voorgeschoteld: ‘Wat merkt de buurman of -vrouw (van onze school) ervan dat we christenen zijn?’
Na de bevlogen opening volgden drie praktische pitches: Arja Kerpel, Daniël Wijma, Nolly van Oordt en Linda Ruitenberg lieten zien waar ze stonden in het burgerschapsonderwijs. Kerpel liet ons prachtige beelden uit de praktijk zien, van het bezorgen van kerstkaarten in de buurt tot een heus voedselbos op het plein. Wijma benadrukte dat er op Urk niet wordt gewerkt met een dubbele agenda, maar wel met een dubbel paspoort. ‘Kinderen worden niet alleen voorbereid als wereldburger, maar opgevoed tot pelgrim.’ Van Oordt en en Ruitenberg lieten het enorme aanbod zien dat er ligt: de burgerschapsboom, het aanbod van de RMU, expertisepunt burgerschap, enz. Rode draad in de bijdrages: we deden altijd al veel aan burgerschap, maar brengen het nu meer in kaart.
Na de pitches zoomden we onder leiding van Renée van Schoonhoven in op de wettelijke opdracht. De hoogleraar onderwijsrecht benadrukte dat ‘actief burgerschap en sociale cohesie’ veel ruimte bieden voor eigen invulling. Ze gaf aan dat de uitwerking in het Onderzoekskader wellicht de basis is voor het toezicht door de Inspectie, maar daarom nog geen wet. ‘Het Onderzoekskader kan niet treden in de vrijheid die scholen vanuit artikel 23 van de grondwet hebben.’ Al gaf ze toe dat de beleving soms anders kan zijn. Ze sloot af met een blik op haar onderzoek naar de herstelopdrachten. Conclusie: die zijn rond burgerschap vaak gebaseerd op een onvoldoende rond samenhang en doelgerichtheid. Volgens Van Schoonhoven opmerkelijk, aangezien dit in de wet niet is gedefinieerd. ‘Het is niet aan de Inspectie om daar eigen normen aan te hangen. Herstelopdrachten die zo luiden zijn wat mij betreft onrechtmatig.’
Tijdens de workshoprondes gingen deelnemers vervolgens dieper in op:
- De conceptkerndoelen voor burgerschap (o.l.v. Jaco van den Brink en Heidi den Ouden)
- Persoonsvorming als de motor van burgerschap (o.l.v. Jacolien Boer)
- Bijbel en burgerschap (o.l.v. Kees de Groot)
- Monitoring van burgerschap (o.l.v. Martine Blonk)
Tijdens de maaltijd werd doorgesproken over dilemma’s uit de onderwijspraktijk (met dank aan Marietje Beemsterboer). Wat doe je als het religieus ideaal en het pedagogisch ideaal dreigen te botsen?
We zien terug op een studiedag met mooie inhoud, bezinning en ontmoeting. En zien uit naar de studiedag op D.V. 20 november in Gouda. Voor meer informatie en aanmelden: klik hier.