Dat schreef de staatssecretaris voor primair en voortgezet onderwijs, mevrouw Paul, vlak voor het debat op 16 oktober over de curriculumherziening in een brief aan de Kamer. De reden? De nieuwe coalitiepartijen hebben in het regeerprogramma de wens uitgesproken om de overladenheid in het onderwijs terugdringen door het aantal kerndoelen te reduceren. Minister Paul heeft SLO de opdracht gegeven om dat binnen een jaar af te ronden.
Over de genoemde brief sprak de onderwijscommissie in het debat over de curriculumherziening van afgelopen woensdag. De coalitiepartijen begrepen de oproep uit het veld en van de oppositiepartijen om de voortgang niet te verhinderen, maar willen tegelijkertijd ook iets doen aan de hoeveelheid kerndoelen.
De oppositiepartijen (met name GroenLinks-PvdA, D66 en DENK) zetten daarentegen stevige vraagtekens bij het uitstel en wilden – in aansluiting op de oproep van verschillende sectororganisaties en vakbonden – de toezegging van de staatssecretaris dat het onderwijsveld nu al aan de slag kon met het implementeren van de kerndoelen. VGS en VBSO begrijpen de oproep om het proces niet te vertragen, het onderwijs is namelijk gebaat bij rust en continuïteit. Tegelijkertijd vangen we geregeld signalen op die wijzen op de overladenheid van de kerndoelen en bepleiten we ruimte voor een schooleigen invulling van de kerndoelen en eindtermen.
Subsidie basisvaardigheden
Een ander onderwerp op de agenda was de voortgangsrapportage masterplan basisvaardigheden. Onder andere de subsidie basisvaardigheden kwam ter sprake. Zo’n 60% van de scholen heeft gebruik kunnen maken van deze incidentele pot geld. In onze brief schreven we richting de Kamerleden dat de willekeur in het toeschikken van de subsidie ongelijkheid veroorzaakt. Idealiter zouden alle scholen deze subsidie moeten ontvangen en dan niet via een tijdelijke subsidie, maar middels structurele bekostiging via de lumpsum. Volgens staatssecretaris Paul lijkt er de mogelijkheid te zijn om alle scholen een subsidie te geven via de laatste subsidietranche. Dat zorgt er wel voor, noemde ze er meteen bij, dat er minder subsidie naar de laatste scholen toekomt dan in de voorgaande subsidierondes. De staatssecretaris zegde toe op de vraag van Chris Stoffer (SGP) om de commissie hierover meer informatie te geven via de voortgangsrapportage die in november naar de Tweede Kamer wordt gestuurd.
Bewezen effectieve vaardigheden
In onze brief aan de onderwijswoordvoerders schreven we ook dat de inzet op bewezen effectieve vaardigheden niet mag botsen met de grondwettelijke vrijheid van inrichting inzake de vrije keuze van leermiddelen (artikel 23 GW lid 6). Tijdens het debat kwam dit element nauwelijks ter sprake, terwijl dit juist een fundamenteel uitgangspunt is om nieuw beleid aan te toetsen. Er is een wetsvoorstel in de maak over de verduidelijking van de deugdelijkheidseisen waarin bewezen effectieve methoden steviger worden verankerd in de wet. Dit is voor ons eveneens een uitgelezen moment om dit onderwerp aan te kaarten. Zie voor onze inbreng onze eerdere berichtgeving.
Er is een tweeminutendebat aangevraagd waarin er naar alle waarschijnlijkheid een motie wordt ingediend door enkele oppositiepartijen om de invoering van de nieuwe kerndoelen en eindtermen niet uit te stellen. Tevens kondigde Anita Pijpelink (GroenLinks-PvdA) een motie aan om nader te betrekken wat leraren nodig hebben om de nieuwe kerndoelen effectief te kunnen implementeren.