VGS

Op 16 oktober is er een Tweede Kamerdebat over de curriculumherziening, waar wellicht ook dit concept van de Kerndoelen burgerschap aan de orde kan komen. Vanuit VGS/VBSO hebben we daarvoor inhoudelijke inbreng geleverd, zowel op de curriculumherziening in het algemeen als specifiek over de kerndoelen burgerschap.

Onlangs hebben de wetgevingsjuristen van OCW hun aanwijzingen aan SLO gegeven, wat heeft geleid tot een ‘Addendum’ met een aantal betekenisvolle wijzigingen op het concept.

Het concept van de kerndoelen bevatte zes kerndoelen:

  1. Schoolcultuur
  2. Diversiteit
  3. Democratische waarden
  4. Maatschappelijke betrokkenheid
  5. Democratische betrokkenheid
  6. Maatschappelijke vraagstukken

Elk van deze kerndoelen is verder uitgewerkt in een kort lijstje leerdoelen. Daarbij is aangesloten bij de wettekst van de burgerschapsopdracht (‘in gedrag rekening houden met … perspectieven van anderen’). Daarnaast is aandacht voor de verantwoordelijkheid van burgers om het goede te zoeken voor de samenleving (vrij vertaald). Telkens worden de leerdoelen aangevuld met een lijstje voorbeelden van burgerschapsgerelateerde lessen (“Te denken valt aan…”).

Als VGS zijn we (in samenwerking met VBSO) bezig om vanuit de Bijbelse visie op burgerschapsvorming deze kerndoelen te waarderen, waarna we een overzicht van overwegingen met u hopen te delen. Overigens: met name scholen die de SRLO-leerlijn voor burgerschapsonderwijs gebruiken, zullen zoals het ernaar uitziet ook aan de kerndoelen voldoen.

De belangrijkste wijzigingen van het addendum zijn:

  • Kerndoel 1 (schoolcultuur) vervalt, omdat kerndoelen over de inhoud van het onderwijs moeten gaan.
  • De kerndoelen 2 en 3 zullen worden geformuleerd als ‘aanbodsdoel’: het gaat er dan dus niet om of de leerling zich daadwerkelijk deze houding weet eigen te maken, maar dat de school hiervoor een aanbod presenteert.

Dit artikel is met dank overgenomen van VBSO.