Schoolbesturen gaan vaak door drie fases wanneer ze ontwikkelen in hun rol:
- Fase 1 draait om de vraag: Hebben we taken en bevoegdheden goed geregeld en vastgelegd? Statuten, bestuursreglement en het managementstatuut worden in deze fase onder de loep genomen en zo nodig aangepast. Wanneer bestuurders en toezichthouders gewend raken aan hun rol, komt er ruimte voor fase 2:
- Hoe krijgen we zicht op wat zich in de organisatie afspeelt?
Vaak horen hier deelvragen bij zoals: welke informatie hebben we nodig om te weten of het goed gaat op de scholen, mogen we wel of geen schoolbezoeken doen, mogen we met teamleden praten, enz.? Wanneer toezichthouders vertrouwen hebben in de tijdige en juiste informatie van de bestuurder, ontstaat er ruimte voor het inhoudelijke gesprek. Dit geeft input voor de volgende fase. - Fase 3 gaat over de koers: Waar willen we naartoe en wat is er nodig om daar te komen?
De identiteit van de school speelt hierin een belangrijke rol. Waar staan we voor? Wat voegen wij toe? Welke waarden zijn belangrijk? Hoe gaan we om met nieuwe ontwikkelingen? De nadruk in deze fase ligt op het gezamenlijke gesprek. Dit is de meest verrijkende fase van het samenspel tussen bestuurders en toezichthouders.
VGS kan in iedere fase ondersteunen en begeleiden:
VGS helpt bij het in kaart brengen van uw huidige positie: waar staat de organisatie nu?
VGS ondersteunt bij het nemen van de te zetten stappen: we maken samen een plan van aanpak.
VGS helpt bij de uitvoering van het plan van aanpak: we ondersteunen bij de totstandkoming van een nieuwe werkwijze, leggen vast, evalueren en helpen bijsturen wanneer dat nodig is.
Wilt u meer weten?
Heeft u vragen over goed bestuur? Neem contact op met Diederic Kloosterman voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek.