“De schoolleider moet de mogelijkheid krijgen om zich meer te richten op het menselijke aspect van leidinggeven en de inhoud van het onderwijs, betogen Pieter Moens en Marco van Eckeveld. Te veel tijd en aandacht gaan naar regelzaken.” (RD, 17/9)
“De schoolleider moet de mogelijkheid krijgen om zich meer te richten op het menselijke aspect van leidinggeven en de inhoud van het onderwijs, betogen Pieter Moens en Marco van Eckeveld. Te veel tijd en aandacht gaan naar regelzaken.” (RD, 17/9)
In het Reformatorisch Dagblad opiniëren bestuurder Pieter Moens en adviseur Marco van Eckeveld over de positie van de schoolleider. Ze blikken terug op de brandalarm actie van vorige week, waarin schoolleiders aandacht vroegen voor hun positie. Deze lijkt steeds meer in het gedrang te komen.
Moens en Eckeveld roepen op tot meer samenwerking tussen bestuur en management. Ook pleiten zij voor aandacht voor jong talent.
Op dit moment ontwikkelt de VGS een training waardoor we ambitieuze leerkrachten en middenmanagers kennis en vaardigheden willen meegeven. Deze training is gericht op de rol van persoonlijk leiderschap en de rol van manager. Het doel is om deze (jonge) doelgroep al in een vroeg stadium kennis te laten maken met het bredere spectrum van het vak van schoolleider.
Lees het hele artikel via rd.nl