Modellen
Verschillende managementdenkers hebben eenvoudige, maar krachtige modellen ontwikkeld om het hart van de organisatie te (her)ontdekken. Denk aan het boek ‘Golden Circle’ van Simon Sinek of ‘Verdraaide organisaties’ van Wouter ’t Hart. Hoewel deze modellen vaak voortkomen uit een bedrijfsmatige context zijn deze voor schoolorganisaties goed bruikbaar. De kernvraag die beantwoord moet worden, is dezelfde: waar klopt ons hart? Wat is de diepere bedoeling van onze school? Waartoe is de school opgericht? Deze vraag sluit enerzijds aan bij wat er elke dag op de werkvloer gebeurt (namelijk kennis, vorming en vaardigheden toevoegen bij leerlingen) en anderzijds behoedt het bestuurders en toezichthouders om teveel gericht te zijn op de systeemkant.
Strategie
Van belang voor strategieontwikkeling is de start vanuit deze waarom-vraag. Zo wordt richting gegeven aan de koers van de school vanuit de eigen identiteit en eigenheid. Het nadenken over de strategie is een intensief, maar kleurrijk en verdiepend proces. Met elkaar het waarom en waartoe (her)ontdekken geeft een dynamiek die past bij een professionele cultuur. Het verhoogt de toewijding binnen de organisatie en zorgt voor doelgerichtheid. De uitkomst wordt weergegeven in het strategisch bestuursbeleidskader (bestuursniveau) en het schoolplan (schoolniveau). Maar het proces is hierbij net zo belangrijk als het resultaat.
De VGS helpt bij uw strategieontwikkeling
De VGS kan uw bestuur en directie helpen bij deze strategieontwikkeling. We kijken dan vanuit verschillende perspectieven naar de strategische koers van uw school, waarbij er ook een omgevingsanalyse gemaakt wordt. In dit proces wordt helder waarvoor de school staat, waar zij heen wil en wat daar voor nodig is. Dit kan tenslotte een plek krijgen in het strategisch beleid.